vrijdag 24 april 2020

We zijn op de helft – Interview met Wethouder Pepijn Vemer

We zijn op de helft

Een interview met onze wethouder Pepijn

Weet je nog hoe dit college begonnen is?

Ik kreeg dit weekend op Facebook een herinnering voorgeschoteld. Een foto van de presentatie van de nieuwe wethouders aan de pers. Een groep mensen die elkaar wel kenden, maar nog niet heel erg goed. Het was een warme vrijdagochtend, achterin Café Onder de Linden in Vries. Met koffie op tafel, een koppel klepperende ooievaars op de achtergrond, en voelbare energie tussen de aanwezigen.

Wat zijn belangrijke ijkpunten?

En nu zijn we dus twee jaar verder. Twee jaar waarin we de energie van toen op een heleboel manieren hebben weten om te zetten in grote en kleine momenten. Momenten waar ik graag af en toe aan terugdenk. Vanaf dag één heb ik me voor diversiteit, acceptatie van anderen, en gelijkwaardigheid ingezet. Het begon symbolisch, met het levensgroot ophangen van Artikel 1 van de Grondwet, naast de voordeur van het gemeentehuis. Hij hangt er nog steeds – ga maar eens kijken! Samen met de gemeenteraad en in het bijzonder onze eigen D66 fractie, heb ik de jongerenraad #JongTynaarlo opgericht en de ruimte gegeven. En in de afgelopen periode zijn er op drie plekken bomen geplant met gedichten over de acceptatie van LHBT+ mensen.

Wat vind je heel bijzonder in Tynaarlo?

Helemaal aan het begin van de periode hebben we de Tussenvoorziening in Eelde kunnen verlengen. Deze unieke opvanglocatie voor statushouders zou in de zomer van 2018 na twee jaar sluiten, maar in overleg met het Ministerie van J&V kon hij nog twee jaar open blijven. Ik heb de Commissaris van de Koning, de Staatssecretaris, Tweede Kamerleden, en vele anderen laten zien hoe dit prachtige project volgens mij dé manier is hoe je nieuwe Nederlanders opvangt. Met massa’s vrijwilligers, veel aandacht en les in taal en cultuur vanaf dag één. Het gaat immers niet om de vraag óf je ze als buren krijgt, maar hóe je ze als buren krijgt. En voor de oplettende lezer: ja, we zijn nu aan het eind van deze twee jaar aan het komen. De komende weken zal er een evaluatie worden gepubliceerd. Vanuit Den Haag wordt er gekeken naar ons als landelijk voorbeeld, voor de ophanden zijnde flexibilisering van de asielketen. Het zal spannend worden wat er daarna gebeurt. Ik blijf mij sowieso inzetten voor een actieve rol van ons als gemeente bij de invulling van de Nieuwe Wet Inburgering.

Waar ben je trots op?

Twee grote projecten zijn de inwonersparticipatie voor het centrum van Zuidlaren en woningbouw in Vries Zuid. Ik ben supertrots op de manier waarop het gegaan is, en wat we hebben opgehaald. Maar we hebben als gemeente ook veel geleerd over hoe het de volgende keer beter kan. Voor beide projecten hebben we een prachtig plan weten te creëren. Plannen waar we nog jaren mee vooruit kunnen.

Nog meer?

We hebben goed lopende, actieve scholen. De woningcorporaties en huurdersverenigingen maken goede prestatieafspraken met elkaar en met de gemeente. We werken samen in de Regio Groningen-Assen, en met de andere Drentse Gemeenten. We hebben actieve ondernemers, waar ik graag en vaak over de vloer kom. En ik mag mij sinds een paar weken bezig houden met arbeidsparticipatie: hoe zorgen we dat iedereen actief mee kan doen in onze maatschappij?

Al met al is er veel om trots op te zijn. En is er veel om naar uit te kijken de komende twee jaar. Allereerst de net genoemde Nieuwe Wet Inburgering, waarbij wij als gemeente weer verantwoordelijk worden voor de inburgering van onze nieuwe buren. Daarna de Omgevingswet, waar ik me voor inzet. Hoe zorgen we dat de inspraak van inwoners een goede plek krijgt in ons systeem? En inspraak blijft natuurlijk ook een belangrijk item. Zodra we weer los kunnen na de corona-crisis gaan we weer bijeenkomsten voor de Omgevingsvisie organiseren. We gaan in gesprek over de woningbouw achter op het PBH terrein in Zuidlaren. En we proberen steeds meer ruimte te maken voor de vele inwonersinitiatieven die er borrelen.

Kop koffie?

Maar laten we eerst eens een moment stil zitten en om ons heen kijken. En ons realiseren in wat voor een prachtig gebied we wonen en leven. En laten we dat vieren. Als je zin hebt in een kop koffie, om met mij te delen wat jouw beeld is van onze gemeente: kom vooral een keer langs. Want participatie begint altijd met een gesprek.

Bedankt Pepijn!