vrijdag 9 juni 2017

Verkeersveiligheid voor fietsers op rotondes

Onlangs heeft de Fietsersbond haar beklag gedaan over onveilige situaties bij het overgaan van de grenzen tussen de provincies Groningen en Drenthe (‘Weg met die Haaientanden’, Dagblad van het Noorden, 2 juli jl.). Hierin wordt uitgelegd dat fietsers voorrang hebben op rotondes in Groningen, met als uitzondering direct onderaan snelwegen. Daarentegen heeft in Drenthe de auto overal de voorrang. Dit leidt volgens de Fietsersbond tot onveilige situaties voor een ieder die vanuit Groningen Drenthe in fietst.

Zo hebben fietsers voorrang op de rotonde Paterswoldseweg / Van Swietenlaan, maar geen voorrang op de volgende rotonde langs de Paterswoldseweg, waar deze de Borchsingel kruist. “Ik heb zelf, zowel als fietser en als automobilist, recentelijk gemerkt dat dit inderdaad kan leiden tot gevaarlijke situaties”, aldus verkeerswoordvoerder Pepijn Vemer. “Daarom hebben wij als fractie besloten om schriftelijke vragen te stellen aan het college.” De Fietsersbond gaf zelf als voorbeeld de Fietsroute Plus van Roden/Peize naar Groningen, die bij de rotonde Van der Valk / P+R Hoogkerk –op Tynaarloos grondgebied­– geen voorrang hebben.

Diverse organisaties hopen dat gemeenten en provincies snel de landelijke richtlijnen overnemen: voorrang voor fietsers binnen de bebouwde kom. “Bestuurlijke grenzen mogen niet leiden tot dergelijke onveilige situaties”, aldus Vemer. “Wij als D66 hopen dan ook dat de gemeente de fietsers kan helpen hiermee. Ofwel direct via lokale regelgeving, ofwel indirect door in overleg te gaan met de provincie.”