dinsdag 26 november 2019

Tussenvoorziening Eelde misschien landelijk voorbeeld

Sinds begin 2016 is in Eelde een zeer succesvolle en vernieuwende tussenvoorziening voor statushouders gevestigd. Statushouders zijn vluchtelingen die in Nederland mogen blijven. In de tussenvoorziening maken ze kennis met Nederlandse gebruiken en gewoonten. Ook leren ze hun weg vinden in de Nederlandse maatschappij. Deze aanpak is vanaf het begin door D66 gesteund en werkt zo goed dat deze wellicht landelijk uitgerold gaat worden.

In het Dagblad van het Noorden staan enkele leuke voorbeelden van wat statushouders in Eelde leren, zoals omgaan met geld. Onze wethouder Pepijn Vemer is enthousiast over de Tussenvoorziening en wil deze graag voortzetten. Onze raadsfractie is verschillende keren op bezoek geweest. Ook de statenfractie is afgelopen jaar langs geweest. Allen zijn zeer enthousiast over deze kleinschalige manier van opvangen. We zijn heel blij dat initiatief nu misschien landelijke navolging zal vinden!