Steun ons en help Nederland vooruit

dinsdag 30 oktober 2018

Kansen voor toerisme in Drenthe, Groningen en Friesland

In de Najaarsbrief en begroting voor 2019 worden Recreatie en Toerisme een belangrijke pijler onder de Drentse economie genoemd. Zo’n belangrijk onderdeel van je economie moet je onderhouden en stimuleren. Bij de Nederlandse toerist valt niet meer zoveel te halen, dus moeten we nieuwe bronnen aanboren, zoals onze ooster- en zuiderburen, Duitsland en België. Dit zou moeten gebeuren door brede marketing die gebruik maakt van de diversiteit van de drie Noordelijke provincies.

Vooral de diversiteit in natuur en cultuur in de drie noordelijke provincies is een geweldig verkoopargument dat veel teveel onderschat wordt. Nog buiten de watersport van Friesland valt er enorm veel samen te werken en dat gebeurt te weinig. We hebben drie marketing organisaties — één per provincie — die stuk voor stuk hun uiterste best doen. Individueel zijn die drie organisaties te klein om hun gebied goed in de markt te zetten in het buitenland. Marketing Drenthe “verkoopt” Drenthe. Dat doen ze met veel enthousiasme en met alle mogelijkheden die tot hun beschikking staan. Drenthe heeft wel veel te bieden, maar de drie noordelijke provincies samen hebben heel veel meer te bieden.

Door samenvoeging van de budgetten en uitbesteding aan een goed reclamebureau, waarbij de politiek de kaders aangeeft en zich er verder zo weinig mogelijk mee bemoeit, zou zoveel meer kunnen worden bereikt. Drenthe biedt voor de Duitser en de Belg heel veel op fietsgebied, leuke dorpjes etc. Friesland met zijn steden en water is voor deze toeristen fantastisch en Groningen met zijn Stad en Ommeland heeft ook zoveel te bieden. Maar vooral door gebruik te maken van elkaars troeven maak je een sterk product. In veel gebieden in ons omliggende landen zou men jaloers zijn op zoveel diversiteit.

Vaak wordt verwezen naar toeristen vanuit Azië die in grote groepen naar Europa, Amsterdam en nu wellicht naar het Noorden zouden moeten komen. Maar zijn dit wel de gewenste gasten? Deze reizen in sneltreinvaart door het gebied en besteden betrekkelijk weinig. Veel meer heb je aan de Duitsers, Belgen en Engelsen die langer in ons gebied blijven. Wees daarom ook creatief met het aanbieden van verscheidenheid in verblijfslocaties. Timmer niet alles dicht zoals veel gemeenten plegen te doen met hun B&B beleid. Geef ondernemers de kans om iets bijzonders neer te zetten. Laat campings experimenteren met nieuwe verblijfsvormen. Zorg dat de gast keuzemogelijkheden heeft voor zijn verblijf. Natuurlijk is dat concurrentie, maar concurrentie nodigt uit tot creativiteit. 

Kortom, laten we eens gezamenlijk met onze buurprovincies kijken hoe we maximaal rendement uit onze toeristische schatten kunnen halen.

D66 Tynaarlo gaat zich er in ieder geval over buigen.

Thema

Ondernemers

D66 Tynaarlo wil een gemeente die actief ondernemers stimuleert, faciliteert en samenbrengt.

Lees meer